Search This Blog

About me (A.K.A-"Yafutoo")

My photo
ISRAEL, Israel
בוגרת "שנקר" במגמה לעיצוב אופנה. מאפרת משנת 97', מתוכן ארבע שנים בחברת "מאק". כיום פרילאנסרית בתחום האופנה והביוטי, ניהלה במשך כשלוש שנים את פורום איפור וציור גוף ב"תפוז" ומשמשת ככתבת עצמאית בפורטל הלייף-סטייל האינטרנטי של "הארץ"-"אונלייף" ובעיתון "גו סטייל". מכורה קשות לבלולה, הבת שלה, ל"הלו-קיטי" ולנעליים-רצוי של "פראדה" ו"מיו-מיו", אקססוריז מטורפים, בגדים מיוחדים וכמעט כל דבר שקשור לאופנה ולסטיילינג.

Tuesday, April 27, 2010

Fake-Fake...Fake-Fake!!!!



(או...האבולוציה של החיקוי)

איליין מתוודה בפני סיינפלד שהיא "זייפה" איתו....זוכרים את הפרק הקורע הזה?!
אנחנו חיים בעולם שכולו זיוף: החל מאורגזמות מדומות (מי שלא עשתה את זה אף פעם שתרים יד!!!! נו!!! נו!!! את! את שם.................כן, את!!!....את ש-ק-ר-נ-י-ת!!!!), דרך אנשים מזוייפים ועד למותגים מזוייפים. כמעט לכולנו יש בבניין את ברוריה השכנה שחוזרת תמיד מהקרוז לטורקיה עם עשרות תיקים של "לואי ויטון" בשני דולר האחד וג'ינסים של "דיזל" שבמקרה "נפלו מהמשאית" בדרך לאנקרה...
מותג בימינו הוא סוג של סמל סטטוס-וככזה, מן הסתם יצוצו לו חיקויים אין ספור...בכלל, מה לעזאזל ההבדל בין חיקוי/זיוף/רפליקה או לחילופין התאור הצולע ש:"הקולקציה שואבת את השראתה מ..."?
זה הפך למגפה בעייתית של ביצת האופנה העולמית-בשניה שיורדות הדוגמניות ממסלולי תצוגות האופנה באירופה, כבר חורכים הסינים הקטנים במפעלים של "זארה", "טופ-שופ", "H&M" ודומיהם (חנויות ה"high street") את פסי הייצור ומכונות התפירה ע"מ לייצר במהירות מסחררת רפליקות זולות וזמינות יותר של קולקציות ה"היי אנד פאשן" ודגמי ה"הוט קוטור". בשבילנו זה סוג של עובדה מוגמרת ואנחנו משתפים איתה פעולה כמעט מדי יום ביומו, במודע או שלא. יחד עם זה, מעטים הם מאד הקולות שנשמעים כנגד הסוגיה האתית שבעניין, וגם אלו שנשמעים-לרוב נגדעים בקול ענות חלושה. על כמה מעצבים שמענו שהצליחו לתבוע ולנצח חברות מסחריות גדולות על העתקת דגם שלהם? הוכחת זכויות יוצרים ובעלות על קניין רוחני היא דבר קשה וסבוך-במיוחד בתחום הזה, וקיימת גם התחושה שהציבור סלחני יותר כלפי הסיטואציות הללו-שכן הוא המרוויח העיקרי מן העניין.
אבל מה באמת עושה את ההבדל הגדול כל כך בין הרפליקה המוערכת והמשוכפלת לעייפה לבין החיקוי בעל הדימוי הצ'יפי והנלעג? מדוע זה כל כך לגיטימי וקולי שרשתות אופנה הגדולות יחזיקו טייק-אופים בהמוניהם של תיק ה-2.55 של שאנל, אינטרפטציות על נעלי ה"לגו" הסנסציוניות של בלאנסיאגה וטי-שירטים עם לוע של קרוקודיל אה-לה קריסטופר קיין סטייל, אבל אם תצעדי ברחוב בגאון כשעל כתפך אחד מאותם מיליוני חיקויים של תיק המונוגרם הידוע של "לואי ויטון" תהפכי אוטומטית לקורבן אופנה מהזן הנחות ביותר? האם אנחנו סלחנים להעתקות מסויימות משום שהן במובהק אינן מתיימרות להיות הדבר האמיתי, ובזים לאלו שכן?

מותגי-על או מועתקי-על?: נמצאים בפסגת ההעתקות-המונוגרם של ויטון ו-2.55 של "שאנל"


ומן הסתם מה שעובד מצויין בעולם האופנה, יעבוד היטב גם בתחומים הנילווים אליו, בכללם בעולם האיפור. גם כאן תופסת אנלוגיית חברות ה"הוט קוטור" והדיפוזיה המסחרית מהן לחברות ה"היי סטריט" האיפוריות.
אחת הדוגמאות הטובות ביותר היא המסקרה הרוטטת הראשונה שהונפקה לשוק לפני כשנתיים ע"י חברת "לנקום" ("Oscillation"): מיד לאחריה השכיל גם תאגיד "אסתי לאודר" היוקרתי (והמתחרה העיקרי של תאגיד "לוריאל" המייצג, בין השאר, גם את "לנקום") לשחרר לשוק את התשובה "שלו" לעניין תחת השם-"Turbo Lash". הצונאמי השיווקי לא שכך עד שהגיע בסופו של דבר אל "חופי" החברות הזולות יותר, המכונות חברות ה"דראגסטורים", כש"מייבלין" הנפיקו את הוריאציה שלהם לעניין-ה"Pulse perfection" (עליה גם כתבתי ביקורת כאן לא מזמן).
אבולוציה דומה קרתה גם עם מסקרת הקיפוד החדשנית בזמנו של "ג'יבנשי"-"Phenomen'Eyes" שתורגמה כהרף עין לוורסיה העממית של "לוריאל" בשם "Telescopic explosion".

אחת קיפודית ואחת רוטטת-מסקרת הקיפוד של "ג'יבנשי" ולידה המתחרה הזולה-זו של "לוריאל"; המסקרה הרוטטת של "לנקום", "אסתי לאודר" ו"מייבלין"

גם כאן, בעולם האיפורי, ישנם מותגים נחשקים יותר שהם מושאי החיקוי הפופולאריים-אם תרצו, "לואי ויטון" ו"גוצ'י" של עולם הפודרות והצלליות. אני לא חושבת שאטעה מאד אם אעז לומר שחברת "מאק" היא אחת החברות המועתקות ביותר בשוק העולמי כיום. מספיקה כניסה אחת ואקראית לאיביי כדי להיתקל בעשרות מוצרים שמתיימרים להיות של "מאק"-מהם זיופים טובים יותר וטובים פחות.

אין פה ולו מוצר מקורי אחד-אסופת חיקויים של מוצרי "מאק" מאי-ביי

אחת החברות היותר ידועות ש"התגלחה יפה על הזקן" של "מאק" היא חברת "Sigma" שהתפרסמה בעיקר בשל קונקורנצית המברשות שלה שאפילו מתהדרות במספרים זהים אחד לאחד למספרי המברשות המקוריות של "מאק" אותן היא מחקה. באמצעות שיווק אגרסיבי וממוקד במיוחד שנותב בראש ובראשונה לבלוגריות איפור בעלות ערוצי איפור ב"יו-טיוב" זכתה החברה לפופולאריות אדירה בקרב מאפרות ומתאפרות שלא מוכנות ולא רוצות לשלם את מחירי המברשות הלא זולים של חברת "מאק". הן, מצידן, טוענות שאיכותן אינה נופלת מאלו של "מאק"...

מי המקור ומי החיקוי? משמאל לימין ובכיוון השעון-1. מברשת 224; 2. מברשת 187; 3. מברשת 219

הזיופים הללו מלבלבים במהירות של פטריות לאחר הגשם במיוחד לאור העובדה שב"מאק" מקפידים לשחרר מדי חודש-חודש וחצי קולקציות חדשות במהדורה מוגבלת שאינן חלק מליין המוצרים הקבוע-המוצרים נמצאים בשוק לתקופה מוגבלת בלבד ובמספרים קטנים למדי ע"מ ליצור באזז שיווקי. ככל שהבאזז סביב הקולקציות הללו גדול יותר (הרבה פעמים הוא נתמך בשמועות ובתמונות אקסקלוסיביות ש"במקרה" הגיעו לידיה של בלוגיסטית עלומת שם המקורבת לצלחת)-כך גם סביר לראות חיקויים שלהם עד מהרה באי-ביי ובאתרים דומים. כך היה לדוגמא עם הקולקציה המדוברת של "הלו קיטי" שיצאה לפני כמעט שנתיים והדי המוצרים שלה, כמו גם החיקויים שלהם, עדיין מהדהדים ברחבי האינטרנט.

"הלו קיטי"-המקור...

"הלו-שיטי"-החיקויים...

חיקוי אל מול מקור: מימין למעלה, קולקציית "ברבי" של "מאק" ולמולה-החיקוי, למטה-קולקציית "קולור פורמס" ומולה החיקוי


אז איך באמת אפשר למצוא את הידיים והרגליים בתוך הבליל האינסופי של מוצרים והחיקויים שלהם? אי-ביי מפרסמים מדי פעם מדריכים מפורטים למדי כיצד לזהות זיופים. אבל על קצה המזלג ומבלי לפרט יותר מדי, כיוון שמדריכים לקניות באי-ביי קיימים כמעט בכל חור בנמצא-הכי חשוב הוא להיות מודעים לאופציית הזיופים הנרחבת (במיוחד כשמדובר, כמו במקרה של "מאק", במותג שקיימים לו הרבה זיופים) ולצמצם את הסיכוי לרכישת מוצר מזוייף שלא במודע, ככל שניתן...
*לבדוק את הקרדיט של המוכר
*גם אם הקרדיט הוא של 100 אחוז, לבדוק את מספר האנשים שדירגו אותו. אין דין 100% שניתן ע"י 4 אנשים כדין ציון 100% שדורג ע"י 2000...
*לבדוק את מיקומו הפיזי של המוכר-מוכרים שממוקמים במזרח אסיה נוטים יותר למכור מוצרים מזוייפים
*לא להתבייש לשאול את המוכר שאלות מנחות על המוצר ומקוריותו ואפילו לבקש תמונות נוספות כדי לאמת את העניין
*עדיף לקנות ממוכר בעל חנות אינטרנטית ולא מכזה שמחזיק פריטים בודדים. ההגיון אומר שמוכר בעל חנות לא "ייעלם" לכם מחר מאי-ביי
*כלל הזהב-אם המחיר טוב מדי בשביל להיות אמיתי-סביר להניח שזה זיוף!
לגבי זיופים של מוצרי "מאק":
*הצלליות והסמקים של "מאק" לא מגיעים קומפלט עם מראה ואפליקטור
*ל"מאק" באופן כללי כמעט ואין קיטים של מברשות בגודל מלא, בטח לא של 24 ומעלה...
*ל"מאק" באופן כללי כמעט ואין קיטים של צלליות (למעט בתקופות החגים ואת האריזות שלהם בד"כ קשה מאד לזייף), במיוחד לא כאלה בסטים של מעל 6 צלליות בקיט
*המברשות של "מאק" מיוצרות כמעט כולן בצרפת או ביפן, לא בסין!
*מוצרי הצבע של "מאק" (ע"ע-צלליות, סמקים, עפרונות, פיגמנטים וכו') נקראים בשמות ולא במספרים
*המוצר הכי מועתק של "מאק" הם הפיגמנטים, שכן גם שם קשה מאד לוודא שזה אינו מוצר מקורי-אם יש לכם ספק, אל תרכשו!
בנוסף תוכלו למצוא ממש כאן-בשרשור מיוחד שהעלנו לפורום איפור לפני כמה ימים רשימת מוכרי איפור מומלצים שהתנסינו בהם מאי-ביי. אני מקווה שהרשימה הזו והטיפים הקטנים יעזרו לכם למצוא את דרככם אל האושר הנכסף בצורת רכישת מוצרי איפור מקוריים און-ליין, כי לפי המנטרה שלי-מה שעולה בזול, עולה בסוף ביוקר!

לאתר שלי:www.yaelmakeup.co.il
כתבו אלי:yaelmakeup09@gmail.com


milkysmile

12 comments:

  1. פוסט מעולה, כל הכבוד על היוזמה.
    אני לא יודעת להסביר למה בדיוק אבל החיקויים נראים סינתטיים ביחס למוצרים האמיתיים.
    הלו שיטי..הרגת אותי :D

    ReplyDelete
  2. :-P
    תודה לובצ'ה-נכון ש"הלו שיטי" זה ענק?!
    :-D

    ReplyDelete
  3. בקשר לסיגמא , בעקבות פידבקים שלילים ו"עליהום" של חלק מהיו טיוברים במיוחד בנושא הזה (חיקוי של מאק וכ"ו). הם מחליפים את שיטת המספור של המברשות .
    כבר לא
    SS
    ומספר מברשת זהה למאק אלא
    F לפנים
    וכ"ו .

    ReplyDelete
  4. פוסט מעולה כהרגלך, מעמיק ויסודי. נהניתי מאוד לקרוא

    ReplyDelete
  5. אנונימי/ת-המממ...טוב לדעת. נו, ברור שעכשיו לא יהיה להם אכפת לשנות את השיטה, את המפץ השיווקי הם כבר עשו ובגדול...
    הרמוני-תודה:-D

    ReplyDelete
  6. מסכימה עם כולן, פוסט מעולה!!!
    אני חייבת לשתף, שנה שעברה (בדיוק) קניתי ב H&M
    ברומא חולצה לבנה עם קרושה, אתמול בגולף הייתה בדיוק אותה החולצה בדיליי של שנה.
    זה לא הרבה יותר עלוב שחברה "מקבלת השראה" מחברה ש"מקבלת השראה"? :)

    ReplyDelete
  7. :-DDDD
    תודה מותק...
    ועל זה בדיוק נראה שהמציאו את המשפט "הגונב מגנב פטור"...
    לא?!
    :-P

    ReplyDelete
  8. גדול...
    כרגיל נהניתי מאוד
    מידע תמציתי כתוב בחינניות ללא טרחנות!

    ReplyDelete
  9. דבר ראשון תודה שחידשת לי כמה דברים בנוגע לאיפור מזוייף, טוב לדעת

    דבר שני אני הכי תומכת בעולם בזיופים של לואי ויטון, זה באמת, וזהו

    ReplyDelete