Search This Blog

About me (A.K.A-"Yafutoo")

My photo
ISRAEL, Israel
בוגרת "שנקר" במגמה לעיצוב אופנה. מאפרת משנת 97', מתוכן ארבע שנים בחברת "מאק". כיום פרילאנסרית בתחום האופנה והביוטי, ניהלה במשך כשלוש שנים את פורום איפור וציור גוף ב"תפוז" ומשמשת ככתבת עצמאית בפורטל הלייף-סטייל האינטרנטי של "הארץ"-"אונלייף" ובעיתון "גו סטייל". מכורה קשות לבלולה, הבת שלה, ל"הלו-קיטי" ולנעליים-רצוי של "פראדה" ו"מיו-מיו", אקססוריז מטורפים, בגדים מיוחדים וכמעט כל דבר שקשור לאופנה ולסטיילינג.

Tuesday, January 15, 2013

לנסות קצת אחרת...


הטור הנ"ל עלתה לגליון האחרון של "גו-סטייל", ינואר 2013, תחת שינויים קלים. לפני שהוא עולה לאתר המקוון של X-NET, מצאתי לנכון להעלות אותו גם כאן כפי שכתבתי אותו, כלשונו.

בעשרים השנים האחרונות אנחנו שומעים רבות על תהליך ה"גלובליזציה". ההתקדמות הטכנולוגית שהפכה את העולם שלנו לסוג של כפר גלובלי קטן, והביאה עם משק כנפי הקדמה יתרונות גדולים וגם הרבה חסרונות ,כמו בהכרח, להמונים המתנגדים לתהליך הכמעט בלתי נמנע הזה.
האינטרנט, לו נתח גדול בעניין, הפך עבור האדם הפרטי דברים רבים לנגישים-במרחק של הקלקת עכבר בלבד, כמו גם בעבור חברות ותאגידים שונים שניצלו את הקדמה הטכנולוגית להתרחבות משמעותית על פני הגלובוס, "כיבוש" יעדים עסקיים ונגישות לשוקי מסחר חדשים.

הגלובליזציה יצרה סגנון חיים מהיר יותר, אינטרנט זמין לכל שכבות האוכלוסיה ומעבָר לעולם מיידי, ממשי ובהישג יד-באופן מילולי לחלוטין. נקל להבין מדוע אנחנו עדים בשנים האחרונות לעליה בהופעת תנועות חברתיות המתנגדות לרעיון-החותרות להשבת הגלגל אחורה ו"חזרה לשורשים", לחברה "ירוקה" יותר וקפיטליסטית פחות.
דוגמא לאחת המגמות הבולטות בתחום הן התנועות השונות לשימור איכות הסביבה-לרבות הארגונים האקולוגיים הדואגים, בין היתר, גם לזכויות בעה"ח וריווחתם.
כמו בשאר תחומי החיים שהושפעו, גם בשוק הקוסמטיקה ניכרת בעשור האחרון תנועה הולכת וגדלה של קהלי צרכנים שלמים אשר מתנגדים לניסויים לא הכרחיים בבע"ח בתעשיית היופי ופועלים להכחדתם באופן פעיל, תוך כדי שימוש בכוחו הגדול של האינטרנט ע"מ להפיץ את הידע והבשורה המוסרית.
אם על תעשיית התרופות עדיין ניטש ויכוח לגבי מוסריות ונחיצותם המדעית של הניסויים הללו
) שבסופו של דבר עשויים להביא להצלת חיים), הרי שבתעשיית היופי, באופן מובהק, שום מסקרה חדשנית או שפתון טרנדי לא מצדיקים את מותם המיותר של עשרות בע"ח תוך כדי תהליך אישור המוצר המוגמר.
המודעות הצרכנית הגדלה והולכת בנושא יצרה שיח חדש וטעון בין קהל לקוחות המעוניין בצרכנות מוסרית שלא על חשבון מוצרים איכותיים, למול החברות והתאגידים הגדולים-שלא תמיד משכילים להפנים כי האינטרנט (זה אשר הנגיש אותם לקהלים גדולים יותר מלכתחילה), עלול גם מאידך, להביא למפלתם הישירה-כביקורת על דרך התנהלותם הלא-מוסרית בנושא.


כמה עובדות על ניסויים בבע"ח בתעשיית הקוסמטיקה
-מדובר בסדרה של 13 מבדקי רעילות שונים המתיימרים לבדוק באופן כוללני את השפעת חדירת החומרים למחזור הדם דרך קנה הנשימה, או לכל מקום אחר בו נמצאים בגוף ריריות וקולטנים דרכם עלולים החומרים להגיע אל איברי הגוף הפנימיים.
בניסויים הללו מוחדר החומר בכוח ובאופן מלאכותי למחזור הדם של החיה-אם ע"י עירוי תוך וורידי, טיפטופו ישירות לתוך הריריות, או ע"י אילוץ שאיפתו לריאות החיה.
רף מדדי הרעילות נקבעים פר אחוזי התמותה ביחס ישיר לכמות החומר המנוסה שהוחדר לגוף החיה.
-הניסויים מבוצעים על מיני מכרסמים (חולדות, אוגרים ועכברים), כמו גם על יונקים גדולים יותר (כמו כלבים וחתולים).
-בשוק, נכון להיום, נמצאים כ-3,000 רכיבים וחומרי גלם אשר כבר נוסו בעבר ועברו את מבדקי אישור לגבי מהימנותם ובטיחותם לשימוש לצרכים קוסמטיים.
-כל חומר גלם חדש הנכנס לתעשיית הקוסמטיקה וטרם נבדק בעבר-משמעו 2,000-3,000 חיות מעבדה אשר ישלמו בחייהן עד לאישורו הסופי.
-בשנת 2003 אושרה בפרלמנט האיחוד האירופאי הצעת חוק מהפכנית האוסרת על ביצוע ניסויים בבע"ח למטרות קוסמטיקה במדינות החברות באיחוד. שש שנים מאוחר יותר, במרץ 2009 נכנס לתוקפו החוק במדינות הללו (למעט מספר מבדקי רעילות שחברות הקוסמטיקה הוכיחו כי אין מנוס מאשר לבצעם בדרכים אלו). במרץ 2013 עתיד לחול חלקו השני של החוק האוסר באופן גורף גם על שיווק של מוצרים שנוסו על בע"ח (במדינת ישראל החוק אמור להכנס לתוקפו כשנה מאוחר יותר, ב-3/2014, כפי שיזמו חה"כ איתן כבל וגדעון סער).
בד בבד, לפני כשנה הוחמרו הקריטריונים לשיווק מוצרי קוסמטיקה בסין ונקבע כי כל מוצר חדש המשווק בשוק זה, מחוייב ע"פ החוק הסיני באישורים המגובים בניסויים בבע"ח.
-חברות הקוסמטיקה ה"לבנות" הינן אותן חברות אשר עובדות רק עם חומרי הגלם הידועים והמוכרים אשר נבדקו ואושרו בעבר, מתחייבות שלא לעבוד עם חומרים חדשים שטרם נוסו ואינן מתכוונות להחדיר מוצרים חדשים שלהן לשוק הסיני. בהתאמה, חברות הקוסמטיקה ה"שחורות" הן אלו אשר משווקות מוצרים חדשים לשוק הסיני ומפתחות בכל פעם חומרי גלם חדשים אשר נדרשים להם ניסויים כאלה.
כך לדוגמא, לפני כשנה הצטרף לרשימות השחורות גם תאגיד "אסתי לאודר" (החולש בין היתר על מותגי "אסתי לאודר", "קליניק", "מאק", "בובי בראון" ו"סמאשבוקס"), לאחר שהיה של כשני עשורים ברשימת החברות ה"לבנות". גם חברת "אורבן דיקיי", שהיתה מוותיקות החברות ה"לבנות" וחרטה את העניין על נס דגלה, נקנתה לפני כחודשיים ע"י תאגיד "לוריאל" ("לוריאל", "גרנייה", "מייבלין", "לנקום", "איב סאן-לורן" ועוד) אשר נמצא ברשימות השחורות מזה שנים.
-באופן תמוה למדי, אין בשום מדינה בעולם, שום גוף רשמי ממשלתי אשר אחראי באופן בלעדי לנושא הניסויים בבע"ח ואכיפת סמליל הארנב המזוהה עימם. הארגונים הבינ"ל שלקחו על עצמם את משימת ה"שיטור" הינם ארגונים פרטיים אשר אינם נתמכים ע"י הרשויות. כך ארגון "
PETA" בארה"ב, ארגון "CCIC" באירופה ודף קבוצת "לא קונה בלי ארנב" הישראלית. לכן (ובאופן פרדוקסלי למדי), סמליל הארנב בארץ, המזוהה עם החברות הלבנות אינו נאכף ע"י שום גורם רשמי ולמעשה אינו מהווה בהכרח גושפנקא ל"כשרות" המוצר.
-מרבית חברות הקוסמטיקה הישראליות אינן עושות ניסויים בבע"ח, והמצאותן ברשימות ה"לבנות" של הדף הישראלי מעידה על כך שהן עמדו בשלושה קריטריונים מחייבים:
 1. תצהיר שהחברה לא ביצעה ניסויים בב"עח ב-20 השנים האחרונות (כולל תצהירים לגבי ספקי חומרי הגלם איתם עובדת החברה).
2. תצהיר שמבטיח כי החברה לא עושה ניסויים גם במוצר המוגמר בשום צורה ואופן.
3. התחייבות על פיה אין לה שום כוונה לעשות ניסויים כגון אלה בעתיד הקרוב.
(השתתפה ונתנה כתף במתן המידע החשוב והמהימן הזה-ענת רפואה מנהלת עמותת "מאחורי דלתות המעבדה")

"מנסים אחרת"-גרסת הפרינט

אז דווקא אחרי כל המידע הקצת עצוב הזה, אני שמחה להביא לכם ארבע אופציות חלופיות נהדרות-זמינות ולחלוטין לא מתאכזרות, בכדי שתוכלו להמשיך ולהנות ממוצרים איכותיים שלא על חשבון חפים מפשע, וגם להעביר מסר צרכני חינוכי לשאר החברות שעדיין לא הפנימו את כוחו ההשפעה שיש לצרכן עליהן

"קרליין"
המתקמבקת
"קרליין"-גאווה ישראלית
ניכר בעליל כי מישהו בראשות החברה עשה "חושבים" עסקי מפוקח למדי כשיזם כמה מהלכים משמעותיים אשר הזניקו את החברה הוותיקה והמוכרת קדימה, אל המאה ה-21. גולת הכותרת של המהלך העסקי הזה היתה  גיוס עומר אסף, מאפר מקצועי מוכר ומוערך לשורות החברה, ותרגום השת"פ עם הפרזנטור המקצוען לכדי הצבת עובדות צבעוניות בשטח.
"קרליין" של היום הצליחה לנער מעליה את אבק השנים, את התדמית המפוהקת ואת ליין המוצרים הסתמי גם במישור התדמיתי-כפי שבא לידי ביטוי בחידוש המארזים, הלוגו ועיצובי המוצרים, כמו גם החדרת מוצרים חדישים לקו הוותיק והפקת פרסומות ואימג'ים מהוקצעים.
וגם במישור החשיבתי, כשהשכילה לפתוח דף חברה מאד פעיל בפייסבוק בו היא יוצרת קשרים אינטראקטיביים ודינמיים עם קהל לקוחותיה המקוון.
"קרליין" נמצאת ברשימת החברות הישראליות אשר הצהירו משפטית כי אינן מבצעות ניסויים בבע"ח כפי שניתן לראות בדף הצרכני של "לא קונה בלי ארנב"
.

"אינגלוט"
הסופר טרנדית
"אינגלוט"-מפולין באהבה


אם טרם גונב לאוזניכם המעודכנות שמעה של החברה הזו, כדאי שתעשו השלמת פערים ומהר, כי היא עומדת להיות תפוח האדמה הקוסמטי החם של השנה.
במקור, יוסדה החברה בפולין לפני כ-25 שנים ע"י כימאי בשם וויצ'אק אינגלוט והפכה מהר מאד, (בתחילה באירופה מן הסתם, ולאחר מכן גם בארה"ב)  לאחת מהחברות המקצועיות המובילות.
החברה, אשר מוכרת בעיקר כמותג מקצועי-הפכה לחביבתם של מאפרים מקצועיים רבים ואף השכילה לעשות והתאימה את עצמה באותה המידה גם ללקוחות פרטיים וסתם חובבות איפור באשר הן.
מנעד הגוונים כמעט אינסופי ומוצרים חדשניים נכנסים כמעט מדי חודש ומצטרפים לליין הקבוע. המוצרים מרוכזי פיגמנט במיוחד, העלויות (במיוחד ביחס לחברות המסחריות אשר בפארמים) סבירות בעליל, ובידי הלקוחה חופש פעולה יצירתי למדי להרכיב לעצמה פלטות בהתאמה אישית של מגוון מוצרים הכוללים צלליות, שפתונים, סמקים (כמו גם שאר תופינים הנמכרים במארזים בודדים או  באופציות לפלטה).
"אינגלוט" מייצרת את מוצריה אך ורק במפעלים אירופאיים, כך שבהכרח חלה עליה מטריית האיחוד האירופאי אשר חוקק את חוק האיסור על ניסויים בבע"ח לצורכי קוסמטיקה, כפי שציינתי למעלה.

"אנטונים"
מחבקת העצים
"אנטונים"-דבר והיפוכו
"
חברת "אנטונים" (שפירושה באנגלית "דבר והיפוכו")  נוסדה במיאמי ע"י וולארי ג'יראו-מאפרת מקצועית ושוחרת מודעות סביבתית, שרצתה מוצרים שיענו על צרכיה המקצועיים ללא האלמנט המתאכזר.
משלא מצאה קו שיענה על צרכיה, החלה, בלית ברירה, לפתח מוצרים ולשווק אותם בעצמה. היא לא ציפתה להצלחה מסחררת שכזו בפרק זמן כה קצר והגושפנקא הרשמית שקיבלה החברה כחברת "Cruelty Free" היתה כשהליין זכה בתו התקן הנחשק "Certified Vegan"-מה שמבטיח למתאפרות בעלות המודעות כי המוצרים "כשרים" במאת האחוזים.
כרגע ניתן להשיג בארץ רק את ליין המברשות המצויינות (אשר
עשויות קני במבוק ידידותיים לסביבה, חבקי אלומיניום הניתנים למחזור ושערות העשויות מסיבי טקלון סינטתיים ואיכותיים), אולם בעתיד הקרוב מאד עומדים לעשות עליה גם שאר מוצרי האיפור של החברה, אשר יעמדו באותם סטנדרטים מחמירים של שימור הסביבה וההגנה על החי ללא התפשרות על איכות המוצר המוגמר.

"ד"ר האושקה"
הטבעונית

"ד"ר האושקה"-מגרמניה לגבעות הוליווד
מוצרי ד"ר האושקה אמנם עלו רשמית לארץ רק לפני כחצי שנה, אבל החברה הוותיקה הוקמה ע"י הכימאי הגרמני ד"ר רודולף האושקה כבר בשנת 1967. היא. ייחודם של המוצרים (הן בליין הטיפוח והן בליין האיפור) הוא שהם מיוצרים ע"פ הגישה ההוליסטית- מגודלים באופן מבוקר ובסביבה אורגנית, כשכל תהליך הקטיף ומיצוי התמציות נערך באופן ידני במעבדות החברה שבגרמניה.
מוצרי החברה הם טבעוניים, וככאלה-אינם מכילים חומרי שימור, בישום מלאכותי או פאראבנים למיניהם ומכאן גם משוללי מרבית מחוללי האלרגיות הנמצאים בד"כ במוצרים קוסמטיים. הם במוצהר אינם מנסים על בע"ח, הן בשל הגישה ההוליסטית של החברה, והן בשל העובדה הטכנית הפשוטה, שאת מרכיבי הגלם כמו גם שאר תהליכי הייצור נעשים כאמור אך ורק בגרמניה-אשר חברה באיחוד האירופאי האוסר ניסויים בב"עח.
מוצרי החברה הפכו עד מהרה לחביבי נשות הסלבריטאים בהוליווד ואפילו מדונה ציינה בעבר כי היא משתמשת במוצרי הטיפוח על בסיס קבוע ויומיומי.
את מוצרי "ד"ר האושקה" בארץ ניתן להשיג אך ורק בחנויות הטבע המובחרות ובחלק מבתי המרקחת הפרטיים והנטורופתיים.


מתוך הכתבה: סלבס נלחמים למען המטרה גם בהוליווד
והיה וחשקה נפשכם גם ברכישות און-ליין מחו"ל של חברות בעלות אג'נדה מוסרית לא פחות וליין מוצרים משובב עיניים, שפתיים וגם קצת לחיים-הקליקו על האתרים של החברות "Illamasqua" הבריטית ועל אלו של "Obsessive Compulsive Cosmetics" ו- "LimeCrime" האמריקאיות.
שלושתן עושות שילוחים לישראל והעובדה ששתי הראשונות מוגדרות כחברות מקצועיות באופן מובהק, רק מבטיחה לכם מוצרים איכותיים לעילא ולעילא, מנעד צבעים גדול ונועז וכמובן, גושפנקא רשמית ל"כשרות" מפני ניסויים מיותרים בבע"ח.
כי אם כבר בגלובליזציה עסקינן, תמיד ניתן להטות את הכף למען מטרות טובות ומוסריות יותר, תוך כדי הנאה צרופה. בואו נאמר שזו התרומה הקטנה שלכם לעולם קצת יותר מוסרי...

כתבו אלי:yaelmakeup09@gmail.com
לעמוד המקצועי שלי

milkysmile

11 comments:

  1. כל ההכבוד. :-) תענוג הבלוג שלך וכמה שאת דוחפת ומסייעת.

    מציינת גם את ד"ר פישר שממש מעניינים ומחדשים בזמן האחרון ומהווים מקור מעולה לטיפוח שונה, ואת אהבה, ג'ייד ובורז'ואה. :-)

    ואינגלטט פשוט ממכר. זה כיף שיש חנות שיכולה בתיאוריה להחליף את מאק.

    ReplyDelete
    Replies
    1. ראשית-תודה רבה!
      שנית-אם תגדילי את עמודי כתבת הפרינט, תראי שציינו שם עוד כמה חברות ישראליות...
      וגם אני מתה על "אינגלוט"!

      Delete
  2. מסכימה עם קיטי (:
    בורז'ואה אהובים עליי מאוד, גם כי התמחור נוח [לבנות שפחות מתעניינות במוצרים יוקרתיים/מקצועיים] וגם כי המוצרים שלהם מעולים.
    אני מאוהבת במייקאפ הלת'י סרום שלהם, ומתכוונת לדגום עוד מוצרים. יש עליהם המון ביקורות טובות ברשת.

    ReplyDelete
    Replies
    1. אני מודה ומתוודה שלא התחברתי ל"בורז'ואה" משום בחינה. גם לא למייקאפ שציינת. בעיני, וזאת דעתי האישית, זו חברת "פרווה" לחלוטין. לא משהו שהייתי מוציאה מכספי על מוצריה...
      שום מוצר שדגמתי שם לא זכה לקריאות התפעלות מצידי...
      חבל!

      Delete
  3. פניתי לאינגלוט בנושא זה לאחר שראיתי באתר שלהם מברשת שעשויה משיער סנאי וקיבלתי מהם תשובה מאוד עמומה, לא הכריזו בצורה ברורה שהם Cruelty free.

    לדעתי חברה שלא מסוגלת להצהיר דבר כזה ולא נותנת תשובות ברורות, כנרה שהיא לא חפה מניסויים או אכזריות

    ReplyDelete
  4. עניתי לך בנושא גם בקבוצה. יש לי הצהרה כתובה של מטה החברה מחו"ל על כך שאינם עושים ניסויים בבע"ח ועל כך שזה אחד מהעקרונות המנחים שלהם.
    אני מבינה את מה שאת אומרת, אבל יש כאן בעייתיות גדולה, כיוון שאם תקראי היטב את מה שאמרה ענת על החברות הישראליות, גם שם אנחנו נשענים בעצם רק על ההצהרות שלהם-כך שאם את פוסלת את אינגלוט מחמת הספק, עליך לפסול גם את כל החברות הישראליות.

    ReplyDelete
  5. אני מאמינה להם כשהם טוענים שאינם מבצעים ניסויים, אבל עדיין יש את עניין מקור השיער למברשות שלא קיבלתי עליו תשובה עניינית מהם

    כך שהם כנראה Cruelty free
    לא בגלל הניסויים אלא מסיבה אחרת.. לדעתי זה לא כ"כ משנה מאיזו סיבה

    ReplyDelete
  6. תודה על המידע!
    איפה ניתן להשיג את המברשות של אנטונים בארץ?

    ReplyDelete
  7. לצערי הרב אינני מצליחה לערוך ולעדכן פוסטים אחרי פרסומם, אז תאלצי להכנס כאן ללינק המקוון של XNET-שם גם מפורטים מוקדי המכירה והטלפונים.
    http://www.xnet.co.il/fashion/articles/0,14539,L-3099292,00.html#tkb-wrap-lnk

    ReplyDelete
  8. When I inіtially commented І seem to
    hаve clickеԁ the -Νotify me whеn
    new сomments are aԁded- сheсkboх and
    now whenevег a cοmment is addеd I
    reсeivе 4 emails wіth the ѕame cοmment.
    Pеrhaрs therе is а mеans you cаn remove me frοm that ѕeгѵicе?
    Thаnk yοu!
    Feel free to visit my homepage ... www.prweb.com/releases/silkn/sensepilreview/prweb10193901.htm

    ReplyDelete
  9. כנראה שאני לעולם לא אצליח לקרוא פוסט על ניסויים בבעלי חיים בלי להפוך כולי לאדומה ואגרסיבית.

    תודה רבה על הפוסט, חסרים כאלו.. העניין הזה כל כך מכעיס ומתסכל אבל כל פעם שאני רואה שלמישהו אכפת זה בהחלט מראה שאפשר עוד להפסיק את זה.

    ReplyDelete