Search This Blog

About me (A.K.A-"Yafutoo")

My photo
ISRAEL, Israel
בוגרת "שנקר" במגמה לעיצוב אופנה. מאפרת משנת 97', מתוכן ארבע שנים בחברת "מאק". כיום פרילאנסרית בתחום האופנה והביוטי, ניהלה במשך כשלוש שנים את פורום איפור וציור גוף ב"תפוז" ומשמשת ככתבת עצמאית בפורטל הלייף-סטייל האינטרנטי של "הארץ"-"אונלייף" ובעיתון "גו סטייל". מכורה קשות לבלולה, הבת שלה, ל"הלו-קיטי" ולנעליים-רצוי של "פראדה" ו"מיו-מיו", אקססוריז מטורפים, בגדים מיוחדים וכמעט כל דבר שקשור לאופנה ולסטיילינג.

Wednesday, November 7, 2012

ברוכים הבאים ל"מועדון הכפה הירוקה"


"מועדון הכפה הירוקה"

לאחרונה מצאתי את עצמי מתחבטת מאד בעניין שתמיד היה קרוב לליבי, אבל התחדד לי יותר מתמיד השנה: סוגיית ריווחת בעה"ח בכלל ובתעשיית הקוסמטיקה העולמית בפרט-מן הסתם כיוון שזה נוגע ישירות למקור הפרנסה שלי.
ככל שהעמקתי לחקור בדבר (כפי שקראתם בטור הסיכום המעמיק הזה), הרגשתי כמו אליס שנופלת לתוך מאורת הארנב-הנפילה חופשית ואין לה סוף.
אין פתרונות מוחלטים באופק, מאחורי הנושא הטעון הזה (כמו בנושאים אחרים) מסתתרים הידן אג'נדות ואינטרסים כספיים ופוליטיים כך שבסופו של דבר מי שמשלם את המחיר בגופו, ובלי סיבה מוצדקת, הם בעה"ח.
הבעיה המוסרית בה אני מתחבטת אישית, היא שלי כאשת מקצוע. לאחר התחקיר המקיף שביצעתי גיליתי לחרדתי שתיק האיפור המקצועי שלי מלא במוצרים ששייכים לחברות "שחורות", אשר מנסות על בע"ח-ישירות או בעקיפין.
מה ששבר סופית את גב הגמל המקצועי שלי היה התגלית שגם "מאק", ה-חברה האהובה עלי, זו שהתגאתי להיות עובדת שלה במשך כארבע שנים-הצטרפה אף היא השנה לרשימות הלא-מחמיאות הללו (כאן תוכלו לקרוא
תגובה רשמית שלהם לאחת מהבלוגריות מחו"ל שפנתה אליהם עם השאילתא בנושא, וכאן יש לינק לכתבה על תביעה ייצוגית בארה"ב כנגד חברת האם שלהם-”אסתי לאודר”, כמו גם נגד חברת "מארי-קיי" ו"אבון").
נקלעתי למצוקה של ממש: מחד, אני לא יכולה להשליך את כל מזוודת האיפור הענקית שלי לפח. מדובר בהשקעה כלכלית של הון-עתק עבורי. אבל מאידך, גם אופציות הרכישה העתידיות העומדות לפני בארץ הן עלובות למדי, שלא לומר כמעט בלתי קיימות.
אז איך לעזאזל אני ממשיכה להיות אשת מקצוע ערכית והגונה שלא על חשבון חפים מפשע והאם זה בכלל אפשרי באמצעים ובמסגרת המוגבלויות שניצבות בפני?
ובכן, אחרי שהפכתי רבות בעניין, גיבשתי לי שתי מסקנות עיקריות שעל פיהן אני מתכוונת לפעול כעת:
1.את מוצרי האיפור בתיק נכון להיום לא אזרוק ואשתמש בהם עד תום. לדידי, הכסף בהם רכשתי אותם כבר עבר לידיים הללו. בד בבד אמשיך לכתוב ביקורות על מוצרי חברות “שחורות” אותם אני מקבלת מתוקף היותי כותבת, אבל אשתדל שלא לרכוש אותם באופן פעיל מכספי ואנצל את הפלטפורמה התקשורתית שיש לי כבלוגרית וככותבת טורים בכדי ל"הפיץ את הבשורה" לקהל הקוראים שלי כמו גם לקהל הלקוחות שלי.
לדידי-ידע הוא כוח ומוּדעוּת, כמו גם שימור הנושא בשיח הציבורי, גורמים לו להיות רלוונטי, לחלחל הלאה ובסופו של דבר לגרום לנזק תדמיתי גדול לאותן חברות.
אני רוצה להאמין בכל ליבי שלחץ תקשורתי ופרסומת לא מחמיאה כגון אלה, כמו גם הדרת רגליים פיזית מדוכני אותן חברות יובילו בסופו של דבר לשינוי המבוקש. עובדה ברורה היא שאנחנו רואים בשנים האחרונות מודעות גדלה והולכת לנושא, אותה עוררו הצרכנים.
2.אחפש עבור כולנו מקורות לחברות ידידותיות לבע"ח ולסביבה ואתן להן במה נרחבת ככל שאוכל, כך שחתך הקונות הפוטנציאליות הנחשף אליהן יגדל ואנשים ידעו שיש אופציות שפויות ומוסריות יותר.
אי לכך ובהתאם לזאת-אז אוף טודיי (...טה-דה-דה-דאם...תופים!!!!) אני חונכת מדור חדש, ירוק ובועט אשר ייקרא "מועדון הכָּפַּה הירוקה" ("The Green Paw Club")
, כפי שאתם רואים בסמליל הפוסט, פרי מכחולי הקודח.
במדור החדש אסקור, מדי פעם ובאופן מקיף חברות "ירוקות" ואשתדל להעניק לכולנו את המידע הרב ביותר בנושא, הכולל אופציות רכישה, מגבלות, יתרונות, חסרונות וכו'.
זו תהיה תרומתי הצנועה בדרך לשינוי התפיסתי הארכאי אשר עדיין קיים במדינה שלנו לגבי הנושא כמו גם להגברת המודעות בנושא.


  Cosmetics"Antonym


הליין הנהדר של "אנטונים"


ההכרות שלי עם החברה החלה כאנקדוטה משעשעת למדי וסופר אקראית, עת נכנסתי לבית מרקחת קטנטן ברעננה בכדי לקנות דבר מה. עד שהרוקחת הביאה לי את מבוקשי הבטתי סביב ונתקלתי בסטנד המברשות שלהם. מבט ראשוני בעיני מאפרת מיומנות הסגיר כי המברשות איכותיות מאד והן סיקרנו אותי מספיק בכדי להתקרב ולמשש אותן מישוש מעמיק יותר. השיער היה נעים למדי, צפוף כדבעי והגימור עשה רושם מאד איכותי. כשהרוקחת הבחינה בהתעניינותי היא שמחה לתת לי דפי יח"צ של החברה והסבירה לי על רגל אחת שמדובר בחברה אקולוגית עם אג'נדה ירוקה. לבקשתי קיבלתי גם את הטלפון של המשווקים בארץ בכדי שאוכל לשמוע עוד פרטים.
כשהתקשרתי מאוחר יותר לתמר ברנשטיין-שפירא, המפיצה הראשית וזו שעשתה לחברה "עליה" רשמית, הסתבר שהקדמתי אותה ביום-שכן היא עמדה בכל מקרה להתקשר אלי, כחלק ממטרתה להידוק הקשר בין החברה לבלוגרי איפור בבלוגיספירה המקומית.
תמר ואני קבענו לפגישת עבודה שקיבלתי במהלכה הסברים מקיפים על המברשות ואג'נדת החברה, אותם אפרט לכם כאן בכמה מילים.
חברת "אנטונים" (שפירושה באנגלית "דבר והיפוכו")
 נוסדה במיאמי ע"י וולארי ג'יראו-מאפרת מקצועית ושוחרת מודעות סביבתית, שרצתה מוצרים שיענו על צרכיה המקצועיים ללא האלמנט המתאכזר. משלא מצאה קו שיענה על צרכיה, החלה, בלית ברירה, לפתח מוצרים בעצמה (מתי אצלנו?!). המברשות אם כן, עשויות קני במבוק הידידותיים לסביבה, חבקי אלומיניום הניתנים למחזור והשיער שלהן עשוי סיבי טקלון איכותיים.
הגושפנקא הרשמית שקיבלה החברה כחברת "Cruelty Free" היתה כשליין המברשות זכה בתו התקן הנחשק "Certified Vegan"-מה שמבטיח למתאפרות בעלות המודעות כי המוצרים "כשרים" במאת האחוזים.
רכשתי לשם ההתנסות את מברשת ההנחה, את מברשת הטשטוש הכדורית וקיבלתי את ה"קבוקי" המופלאה להתנסות. 


יופי של מברשות: 1. מברשת ההנחה 2. מברשת הטשטוש הכדורית 3. הקבוקי


מברשת ההנחה הינה לחלוטין תואמת מברשת #239 של "מאק" בגודלה ובצורתה והיא משמשת אותי באופן תכוף למדי. ניתן לעבוד איתה בהנחת צלליות אבן, אבקה ואף צלליות קרם והיא מתנקה מצויין וללא רבב.
מברשת הטשטוש הכדורית, שאמורה להוות סוג של קונקורנציה למברשת 219# של "מאק" קצת פחות מוצלחת לטעמי. אני מוצאת אותה גדולה ורכה מדי בעבור טשטושים מדוייקים של עפרונות וקרה לא פעם שהיא פיזרה לי את החומר יתר על המידה ובצורה לא אחידה. היא כן תהיה מצויינת לדעתי לטשטוש גס יותר בקפל העין של צלליות ובניית זווית חיצונית מרוככת.
ה"קבוקי" מופלאה לעילא ועילא (טוב, נו...זו לא חוכמה. אני הלוא "זונה" של קבוקיות...LOL), והיא עובדת מצויין עם מייקאפים נוזליים ופודרות.
החסרון היחיד שמצאתי והצבעתי עליו גם באוזני תמר, הוא שידית מברשות העיניים עבות למדי בהשוואה למברשות מקצועיות של חברות אחרות. לשימוש אישי ופרטי אין בכך ולא כלום, אולם בעבור מישהי מקצועית, המסתובבת עם סינר מלא במברשות-הן עלולות לתפוס קצת יותר מדי מקום בבסיס שלהן, על חשבון מברשות נחוצות אחרות-אבל אני מודה שזו לחלוטין טענה קצת טרחנית לכל הדעות.
"אנטונים" מאמצים אף הם את השיטה המקובלת להנחות למאפרים מקצועיים ומעניקים להם, בדומה לחברות מקצועיות אחרות הנחה בגובה של 30%, מה שהופך את הקניה למשתלמת בהחלט-כמעט מכל בחינה. נכון להיום, ולמיטב ידיעתי, ניתן לרכוש בארץ רק את קו המברשות של החברה-אבל הבנתי מתמר שהם מתעתדים להביא את כל ליין האיפור בקרוב, כך שיש למה לחכות. בכדי לבצע רכישה יש ליצור קשר בדף החברה ולקבל מידע על נקודות המכירה הקיימות (הסקרנים שביניכם יכולים גם להציץ לאתר החברה האמריקאי ולהתרשם משאר המוצרים שבליין).
אז למה אני ממליצה?
ראשית-כי החברה הינה חברה "ירוקה" מכל אספקט וניתן לקנות ממוצריה ללא חשש.
שנית-כי אני מאד בעד עידוד צמיחה של חברות ועסקים קטנים, במיוחד לאור החזירות התאגידית והמצב הכלכלי הקשים שאנחנו חווים בשנים האחרונות (החל ממצרכי יסוד מהותיים וכלה במוצרי מותרות, כמו גם איפור).
ככל שנעודד חברות קטנות ויזמים פרטיים כלכלית ונעביר את כוח הקניה שלנו למקורות הללו-גם נחזק את העסקים הללו ע"י גלגול הון משמעותי ביניהם וחיזוקן וגם נהפוך לכוח צרכני גדול שמצביע ברגליים כנגד כל הרעות החולות שהחברות הגדולות ניחנות בהן כמו תמחור מופקע, שירות לקוחות קלוקל וצפצוף מתנשא על ענייני אג'נדות חברתיות ומוסריות בעבור חופן דולרים. 
כולי תקווה שמצאתם את הפוסט הזה מועיל. בואו ונמשיך להפיץ את הבשורה, ולהשתמע בפוסט הירוק הבא!

כתבו אלי:yaelmakeup09@gamil.com


milkysmile

28 comments:

  1. פוסט נהדר וחשוב מאוד! אומנם אני לא מקפידה נחרצות לרכוש "רק" מוצרים ירוקים לגמרי אבל עדיין אם יש לי את האפשרות לבחור(מדי פעם יש) אז אני בוחרת בירוק. כמובן שזו יוזמה מבורכת כי לדעתי אם באמת ימצאו תחליפים הוגנים למוצרים מנצחים מחברות מנסות זה יהיה דבר נהדר ואני מאוד בעד, אמשיך לעקוב כמו תמיד:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. תודה רבה!
      אני שמחה לשמש צינור לנושא החשוב הזה...

      Delete
  2. כל הכבוד!!! אני שמחה לראות עוד ועוד תנועה בכיוון הזה!!! אגב, מה עם אינגלוט ואילמאסקה בתור תחליפי מאק?

    ReplyDelete
    Replies
    1. על האש כמובן...
      מה חשבת?
      ;-)

      Delete
    2. מעולה. :-) אני בקטע של לנסות מייקאפים כרגע. כיוון ששני החביבים עליי הם מאק ורבלון. :-(

      Delete
    3. לאט-לאט, נכבוש את כל היעדים!

      Delete
  3. שאפו שאפו שאפו ושאפו!
    כאמור, גאה ביותר לראות שהבלוגיספרה הישראלית נוטה כעת לכיוון הלא אכזרי ואני מתכוונת להמשיך ולקדם את הנושא. הפינה הזו תעשה עבודת קודש, אני מבטיחה לך, ומבטיחה לקרוא באדיקות כל אחד ואחד! ולשתף כמובן :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. תודה רבה מותק-המאבק הזה הוא של כולנו!

      Delete
  4. יעל היקרה,
    בזכותך ובזכות עוד כמה בלוגריות וחברות מהפורום קיבלתי החלטה לקנות רק מוצרים שלא נוסו על בע"ח.
    עדיין, לפעמים אני לא עומדת בפיתוי (לקים של פופה)
    .אבל אני לאט לאט "מכשירה" את שידת האיפור שלי.
    ויתרתי אפילו על הקונסילר פרולונגוור האהוב עלי וקניתי אחד של אינגלוט.
    רכישה של מוצרים באתרים כמו אייהרב וויטהקוסט היא משתלמת גם כלכלית וגם לדעתי הרוב המכריע של המוצרים שם לא נוסה על בע"ח מסכנים.
    אני תומכת נלהבת בהפצת האג'נדה החשובה הזאת...ואני בטוחה שפוסטים בנושא מעלים את המודעות של הצרכנים ואולי זה יזיז משהו שם בפוליטיקות של חברות הקוסמטיקה.
    כל הכבוד!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. איזה כיף לשמוע את זה...
      תודה על המחמאות-זה מאד מרגש אותי שאנחנו אשכרה מצליחים לעשות שינוי...
      :-)
      תודה לך!

      Delete
  5. יעלי, פוסט ממש ממש מעניין, ואני מחכה בקוצר רוח לקרוא עוד פוסטים בסדרה ולהכיר עוד חברות ידידותיות.
    יש עניין אחד שלא כל כך ברור לי ואולי תמצאי לו תשובה בהמשך תהליך המחקר שלך בנושא:
    קראתי פרסומים בעיתונות שבאיחוד האירופי העבירו חוק לפיו החל מ-2014 אם אני לא טועה, תאסר מכירה של מוצרים שנוסו על בעלי חיים במדינות האיחוד.
    בהמשך לכך, ישראל יישרה קו ועבר בכנסת חוק דומה, לפיו מ-2014 תאסר גם כאן מכירה של מוצרים שנוסו על בע"ח.
    מה שאני לא מבינה הוא מה יהיה עם כל החברות הגדולות שכן עורכות ניסויים על בע"ח? חברות כמו לוריאל, ומאק, נראה לך שהן ייוותרו על השוק האירופי? או האם הן יואילו לזנוח את ההרגל המגונה שלהן ויפסיקו להתעלל בחיות?
    ממש מסקרנת אותי הסוגיה הזו...

    ReplyDelete
  6. איזה עצבים-שלחתי לך תשובה בבוקר והיא לא נקלטה!!!
    שאלת שאלה מצויינת. בדיוק על זה ניטש מאבק עצום כרגע ומכבש לחצים (מצד החברות השחורות כמובן)-לדחות את מועד הדד ליין ליישום החוק.
    ברור שהעניין הזה משמעותו הפסד כספי ענק עבורם והם מעוניינים לדחות את הקץ.
    ישראל בוודאי תיישר קו עם העניין, בלית ברירה ולא בגלל אמות המוסר הגבוהות שיש כאן, לצערי...

    ReplyDelete
    Replies
    1. תכלס את צודקת ובאמת זה יקרה כאן בגלל שלא תהיה ברירה..
      עדיין מעניין אותי מה יקרה כשהחוק יכנס לתוקף באירופה. השוק האירופי הוא עצום- קשה לי לראות איך לא ימכרו שם חברות כמו לוריאל, מייבלין, רבלון וכו'...

      Delete
    2. בגלל זה אני חוששת שזה לא יעבור כל כך מהר...:-(

      Delete
  7. גם אני מאד אוהבת את המברשות שלהם :)
    בקרוב גם האיפור... :)

    אגב, תיקון טעות קלה - ההנחה למאפרות עומדת על
    40%...( בלי תוספת מע"מ!)למיטב ידיעתי זו ההנחה הגבוהה ביותר למאפרות היום.
    (עם ההנחה הקבוקי יוצאת פחות מ100!!:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. את צודקת לחלוטין. תמר הסבה את תשומת ליבי לעניין אמש ופשוט שכחתי לתקן...
      תודה מותק!

      Delete
  8. אני לא מבינה למה לא להחרים גם מתנות חינם. זה אף יותר גרוע מלקנות, לדעתי, כי את גם מיחצת אותם.

    ReplyDelete
    Replies
    1. אם היית קוראת ביתר ע-י-ו-ן את הפוסט, היית מוצאת את התשובה שלי לשאלה שלך...:-P

      Delete
    2. קראתי ב-ע-י-ו-ן (רוצה גם לחזור על אותיות?) ואני עדיין חושבת שמי שנלחמת בניסויים בבע"ח לא צריכה לשפוך זרקור על מי שעושה ניסויים גם אם היא קיבלה בחינם מהם מוצרים.

      Delete
    3. ואני טוענת, מאידך, שהזרקור הזה הוא חרב פיפיות.
      אבל אני מניחה שנשאר חלוקות...

      Delete
  9. מודעות צרכנית זה דבר חשוב, ואני מסכימה שהבלוג זה אחד הכלים הכי חזקים בקטע הזה.

    שמעתי פה ושם את השם של אנטונים, אבל לא יצא לי ממש להיתקל במוצרים שלהם. אני אוהבת את הגישה הסביבתית, אז אולי עוד יתפתח פה רומן...

    ReplyDelete
  10. כל הכבוד ! מקווה שעוד בלוגריות גדולות יקחו חלק במאבק בניסויים בבע"ח ויזכרו שהדוגמה שהן נותנות לנשים בסביבה לפעמים עלולה לעלות לבע"ח בחייהם

    ReplyDelete
  11. פוסט חשוב ביותר.
    אני מסכימה איתך כמעט בכל, למעט בדבר אחד:
    לדעתי, אין לתת שום סוג של במה לחברות המנסות על בע"ח. לכן, לטעמי, צריך להימנע מלסקור מוצרים של חברות כאלה.
    כשאת סוקרת מוצר של חברה שעושה ניסויים בבע"ח, אומרת שהוא טוב ומוצלח, ואז כותבת שהם עורכים ניסויים - הקוראות שלא אכפת להן מהסוגיה ילכו וירכשו את המוצר, כי את - מאפרת מקצועית ומוערכת - המלצת עליו.
    בכך את עושה שירות דוב לעניין.
    אני חושבת שיכול להיות הרבה יותר אפקטיבי לו בלוגריות היו כותבות:
    "קיבלתי לסקירה את המוצר X של חברה Y, אך לא אתן להם במה בבלוג שלי כי החברה הזו עורכת ניסויים בבע"ח."
    או להבדיל, מחזירות בנימוס את המוצרים הללו ליחצנים / לחברות ומודיעות, שלא תהיה במה לסקירות על מוצרי החברה עד שהחברה לא תשנה את מדיניותה לגבי ניסויים.
    באופן בו הדברים נעשים כעת, החברות ממשיכות להרוויח את הדיון במוצריהן בבלוגוספירה - וללא הצדקה. הן פשוט לא צריכות לקבל שום במה.
    זו דעתי :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. הקוראות שלא אכפת להן מניסויים בבע"ח, כך או כך ירכשו את מוצרי החברה-ולאו דווקא בגלל שאני המלצתי.
      אני דווקא חושבת שמבחינת החברה-כשהם מקבלים פידבק שהמוצר שלהם נהדר אבל שאני בחיים לא ארכוש אותו וכך גם אמליץ לאחרים בגלל הסיבה הזו-דווקא בגללה יש לסיבה הזו משנה תוקף כבד יותר בלחץ הפרסומי בנושא.
      אל תשכחי שברגע שביקורת כזו עולה לנט, היא נשארת שם בעבור רוכשים פוטנציאלים אחרים וערכה בעיני גדול הרבה יותר-מאשר התעלמות גורפת שגם לא מספקת את המידע הזה באופן זמין לכולם...

      Delete
  12. איזה פינה מעולה! אני כמוך, מוצאת את עצמי בבעיה כי משתדלת מאד לקנות מוצרים שלא נוסו אבל הנושא כ"כ מסובך אז אני שמחה לקרוא בבלוגים כמו שלך שעוזרים לי להיחשף לעוד חברות טובות!

    ReplyDelete
    Replies
    1. אני שמחה לעזור ולשתף בכל מה שאני מוצאת, כי אין לי ספק שיש עוד המון בנות שעומדות מול אותה הבעיה, וכמו שכתבתי למעלה בפוסט-ידע הוא כוח!

      Delete